قوانین نحوه حرکت مهره های تخته نرد
از آنجایی که قوانین تخته نرد راحت است، یادگیری بازی را برای بسیاری از افراد راحت میکند. اگر شما هم علاقمند به این بازی هستید با ما همراه باشید.
تخته نرد ریشه ایرانی دارد اما با گذشت زمان دچار تغییر فراوان شده است. قوانین تخته نرد و اصطلاحات رایج این بازی در همه جا مشترک است. چند قانون برای حرکت مهره های تخته نرد را بررسی خواهیم کرد. با کلبه تخته نرد همراه باشید.تخته نرد همچنان در میان خانواده های ایرانی یک بازی بسیار محبوب است، که باعث ایجاد فضای دوستانه میشود. این بازی فکری، برای به چالش کشیدن ذهن و گرم کردن دورهمی ها گزینه بسیار خوبی است.
بازی تخته نرد آمیخته ای از مهارت، شانس و استراتژی است. یکی از دلایل محبوبیت این بازی، چه در ایران و چه در جهان، قوانین راحت تخته نرد است. این بازی مسابقاتی در سطح جهانی دارد که افراد حرفه ای در آن به رقابت میپردازند. اگر قصد یادگیری این بازی را دارید ابتدا بهتر است نحوه چیدن مهره های تخته نرد و سپس اصطلاحات آن را یاد بگیرید. در این صورت آموختن قوانین تخته نرد برای شما راحت تر میشود.
برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه ای، مسلما به تمرین زیادی نیاز دارید. اما برای انجام یک بازی دوستانه حتما نیازی نیست بازیکن حرفه ای باشید. در این مقاله تعدادی از قوانین اولیه و مهم بازی تخته نرد را برای شما ذکر میکنیم.
معرفی چند قانون برای حرکت مهره های تخته نرد
وقتی شما تصمیم میگیرید تخته نرد بازی کنید، مشاهده خواهید کرد که قوانین تخته نرد راحت و ساده هستند. و یکی از دلایل محبوبیت این بازی نیز همین است.
-
آغاز بازی
در تخته نرد بازی با دو بازیکن شروع میشود. هر بازیکن 15 مهره تک رنگ، در اختیار دارد. برای شروع بازی هر دو بازیکن یک تاس را پرتاب میکنند و هر کسی که عدد بزرگتری به دست آورد آغاز کننده بازی است. امکان پرتاب دو تاس توسط یک نفر نیست. بعد از آن نیز تاس ها به متناوب ریخته میشوند.
بازیکن آغازگر، بازی را با مجموع همان دو تاس، شروع میکند. حرکت تعداد مهره ها بر اساس عدد روی تاس است. اگر عدد روی تاس ها قابل بازی کردن و امکان حرکت مهره ها فراهم باشد، باید مهره ها را حرکت دهید. نمیتوانید به دلخواه عمل کنید.
در تخته نرد، عدد روی تاس ها با هم جمع نمیشود، بلکه بعد از ریختن تاس ها، بازیکن تصمیم میگیرد که یک مهره را دوبار حرکت دهد یا دو مهره را جداگانه حرکت بدهد. به یاد داشته باشید که جهت حرکت مهره ها از خانه 24 با سمت خانه 1 میباشد.
اگر اعداد روی تاس مشابه باشند، بازیکن باید آن ها را دو برابر حساب کند. مثلا دو تاس با عدد مشابه 6، یعنی بازیکن چهار تا 6 آورده است. اگر در زمان ریختن تاس ها، یکی یا هردو آن ها خارج از صفحه تخته نرد بیفتد باید ریختن تاس تکرار شود. اگر تاس آینه اتفاق افتد باید مجدد تاس ها را بریزید.
خانه اشغال شده توسط یک مهره، تک نامیده میشود. حریف میتواند مهره تک شده را بزند. در این صورت مهره از بازی خارج و روی بار یا پیشخوان، قرار میگیرد. به یاد داشته باشید در 6 خانه آخر نمیتوان مهره حریف را زد. بازیکن بهتر است هر بار که تاس میریزد تلاش کند تا مهره های بیرون از بازی را وارد کند.
-
انتقال مهره ها
هنگام حرکت مهره ها توجه داشته باشید مهره ها از روی هم میپرند. هر بازیکن میتواند مهره ها را فقط در نقاط باز قرار دهد. نقطه بسته قسمتی است که شما اجازه قرار دادن مهره را ندارید. نقطه باز قسمتی از صفحه است که هیچ مهره ای نباشد یا فقط یک مهره حریف قرار داشته باشد. شما میتوانید مهره حریف را بزنید و آن را از بازی خارج کنید.
اگر بازیکنی نتواند برای مهره خود نقطه باز پیدا کند، نمیتواند آن را حرکت دهد و باید منتظر دور بعدی بازی بماند.
به صورت کلی نقش شما در انتقال مهره ها فقط رساندن مهره ها با صفحه خانگی خودتان نیست. باید راه مهره های رقیب را ببندید تا نقطه باز نداشته باشد. همچنین توجه خودتان را روی زدن مهره های او بگذارید و البته باید مراقب باشید که رقیب مهره های شما را هدف قرار ندهد.
در تخته نرد هر گاه مهره ای توسط حریف زده میشود، باید مجدد در دورهای بعد به بازی وارد شود. وقتی تاس میریزید عدد نشان داده شده، نقطه ورود به زمین بازی است. اگر نقطه ورود مهره شما روی نقطه بسته باشد نمیتوانید مهره را وارد کنید.
-
حمله تهاجمی در تخته نرد
حمله رعد آسا یا تهاجمی به حمله ای گفته میشود که روی مهره های آسیب پیر حریف انجام میشود. شما به جای اشغال خانه ها روی مهره های حریف تمرکز میکنید تا آن ها را بزنید. اگر دو نقطه یا بیشتر از خانه حریف را اشغال کنید، به باز حالت تهاجمی میدهید. وقتی خانه های رقیب را اشغال کنید اوضاع را به نفع خودتان تغییر میدهید.
-
داو دادن
داو دادن در بازی تخته نرد کاملا اختیاری است. چند قانون برای حرکت مهره های تخته نرد تا به این جا معرفی شد. تنها یک بار و قبل از تاس ریختن باید پیشنهاد داو داد. بازیکنی که احتمال موفقیت خود را بالا بداند این پیشنهاد را میدهد. داو دادن به این صورت است که از حریف بخواهید باخت را بپذیرد یا امتیاز بازی را دو برابر کند. اگر داو رد شود یعنی بازی تمام شد و دور بعدی آغاز میشود.
-
پایان بازی تخته نرد
در تخته نرد کسی برنده است که سریعتر از حریف، مهره ها را از صفحه خارج کند. وقتی که بازیکن تمام مهره ها را به صفحه خانگی خود منتقل کرد، بر اساس شماره تاس میتواند مهره ها را خارج کند. در تخته نرد بهترین استراتژی برای پایان دادن به بازی، خارج کردن هر چه سریعتر مهره ها است. یعنی همه مثلث های صفحه خانگی شما با مهره های خودی پر شده اند و با هر بار تاس ریختن شما آن ها را خارج میکنید. این کار نیاز به تمرین دارد پس از آن ساده نگذرید.
-
مارس:
اگر شما همه مهره ها را خارج کنید در حالیکه رقیبتان حداقل یک مهره در زمین داشته باشد، شما برندهاید.
-
مارس سیاه:
اگر شما همه مهره ها را خارج کنید در حالیکه رقیبتان هیچ مهره ای از زمین خارج نکرده است، شما او را مارس کردهاید. در این صورت امتیاز شما دو برابر میشود. با اینکه این قانون ها برای حرکت مهره های تخته نرد ساده هستند اما نیاز به تمرین دارند. آموختن استراتژی های آن به شما کمک میکند در بازی حرفی برای گفتن داشته باشید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.