مقالات

تخته نرد چیست؟

تخته نرد چیست؟

تخته نرد نام های مختلفی مثل نرد ستان. نرد شیر . backgommon و …. دارد. تخته نرد 2000 سال پیش توسط بزرگمهر و به دستور اردشیر بنیانگذار سلسله ساسانی ابداع و اختراع شد. بازی تخته نرد ۲ نفره بوده با ۳۰ مهره که ۱۵ تای آن سفید و ۱۵ تای آن سیاه بوده ( نشانگر ۳۰ شبانه روز در یک ماه) ۲ تاس و یک تخته یا همان صفحه بازی ( نشانگر کره زمین) از جمله لوازم اصلی این بازی ایرانی میباشد. هر کدام از عناصر موجود در این بازی، بخشی از جهان هستی را به نمایش می گذارند و نماد قسمت های مختلف جهان هستی هستند.

 

تفاوت قیمت تخته نرد اصیل و غیر اصیل ؟

یکی از مهم ترین آنها، اصیل بودن تخته نرد و غیر اصیل بودن آن می باشد. متاسفانه در بازار های ما هم تخته نرد های اصیل ایرانی وجود دارد و هم تخته نرد های وارداتی و غیر اصیل و تقلبی یافت می شود. تشخیص اصیل بودن یا نبودن تخته نرد از جمله مواردی است که حتما باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد. مطمئنا همه ما به دنبال این هستیم که پول خود را برای یک تخته نرد مرغوب و با کیفیت و اصیل خرج نماییم تا یک تخته نرد وارداتی و تقلبی.  بعد از معرفی بازی تخته نرد به بررسی مهم ترین عامل موثر بر روی قیمت تخته نرد یعنی اصل بودن و نبودن آن می پردازیم.

اگر بخواهیم قیمت دو نسخه اصل و غیر اصل بازی تخته نرد را یکدیگر مقایسه کنیم، این مقایسه به شرح زیر می باشد:

اگر در هنگام خرید تخته نرد با یک تخته نرد ارزان قیمت روبرو شدید، حتما به جنس و متریال سازنده آن شک کنید. تخته نرد هایی که از جنس چوب گردو یا سنندج و یا حتی راش و ام دی اف ( MDF ) طراحی و تولید شده اند، به دلیل داشتن کیفیت و ماندگاری و مقاومت بالا،  دارای قیمت بالاتری نیز می باشد. اما تخته نرد های وارداتی و غیر اصل معمولا از جنس پلاستیک فشرده و یا پلیمر هستند. تخته نرد هایی که از جنس پلاستیک می باشند، قطعا کیفیت پایینی داشته و همچنین طول عمر و ماندگاری بسیار کم و کوتاهی نیز دارد. یکی دیگر مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت تخته نرد حک کردن نقوش برجسته و زیبا و منحصر به فرد توسط خاتم کاری، منبت کاری، معرق کاری و مینیاتور بر روی آن می باشد. خاتم کاری و منبت کاری بر روی تخته نرد آن را به یک تخته نرد نفیس و فاخر تبدیل کرده و موجب افزایش قیمت آن نسبت به تخته نردهای معمولی می شود.  تصاویر سنتی بر روی نسخه تقلبی تخته نرد به صورت چاپی بوده و در نتیجه قیمت آن پایین تر خواهد بود.

همانطور که گفته شد، اصل بودن و نبودن، تاثیر بسزایی بر روی قیمت تخته نرد دارد. با دانستن راه های تشخیص نسخه اصیل از نسخه های وارداتی می توانیم از خرید خود مطمئن و آسوده خاطر باشیم.

 

انواع تخته نرد و شطرنج

تخته نرد و شطرنج در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شوند و هر فردی که قصد خرید تخته نرد و شطرنج دارد، می تواند متناسب با سلیقه ای که دارد، تخته نرد و شطرنج مورد علاقه ی خود را خریداری نماید. شرکت ها و تولیدی های بسیاری در سطح کشور، در زمینه ی تولید انواع مختلف تخته نرد و شطرنج فعالیت می کنند که از جمله ی بهترین و معروف ترین آنها میتوان به فروشگاه کلبه تخته نرد اشاره کرد. این فروشگاه در زمینه ی تولید انواع مختلف تخته نرد و شطرنج، از جمله تخته نرد های مسافرتی، تخته نرد های منبت کاری شده، تخته نرد های خاتم کاری شده و … فعالیت می کند و شما می توانید متناسب با سلیقه ای که دارید، هر کدام از این تخته نرد ها را سفارش داده و از آن استفاده کنید. در زیر درباره ی این تخته نرد ها و شطرنج ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تخته نرد و شطرنج منبت کاری  :  تخته نرد های منبت کاری بیشتر ساخته شده از چوب گردو با کیفیت هستند که توسط استادان منبت کار کشور عزیزمون ایران ساخته شده و طرح های فوق العاده زیبا و اصیل ایرانی بوده است .

تخته نرد و شطرنج خاتم کاری : تخته نرد و شطرنج های خاتم کاری شده بیشتر در اصفهان و شیراز توسط خاتم کاران عزیز و نقاشان با تجربه و کاربلد ایرانی بوده که طرح های بسیار متنوع از جمله تذهیب. شکار. گل و مرغ و … دارد.

 

چگونه از تخته نرد ارزشمند و نفیس نگه داری کنیم ؟

برای جلوگیری از آسیب دیدن تخته نرد و شطرنج پیشنهاد میشه حتما از یک کیس و یا کیف تخته نرد تهیه کنیم تا مواقعی که بازی نمیکنید و یا برای حمل و نقل راحت تر و ایمن تر استفاده کرد.

کیف های تخته نرد بستگی به سایز و ابعاد تخته نرد مدل های بسیاری از جمله کیف برزنتی. کیف سامسونت چرم. کیف سامسونت ترمه. کاور ترمه و ….دارد.

در ضمن فروشگاه کلبه تخته نرد کیف های مخصوص مهره تخته نرد و مهره شطرنج نیز موجود دارد که زیبایی و جلوه خاصی به تخته نرد و شطرنج شما میدهد.

 

تفاوت تخته نرد های چوب گردو ارومیه و سنندج در چیست ؟

تخته نرد های چوب گردو ارومیه و سنندج هردو از با کیفیت ترین و مرغوب ترین چوب های درخت گردو ساخته شده و از پر طرفدار ترین تخته نرد های موجود در بازار میباشد.

تخته نرد و شطرنج های چوب گردو سنندج از لحاظ وزنی سنگینتر و کمی بزرگتر  از تخته نرد های چوب گردو ارومیه میباشد. همچنین تخته نرد های ارومیه با ظرافت بیشتری ساخته شده . همچنین از لحاظ معرق و منبتکاری تخته نرد های گردو ارومیه از تنوع منبت کاری بیشتری برخوردارست . سایز تختهنرد های چوب گردو سنندج تا ۶۰ الی ۷۰ سانتی هم ساخته میشود.

چه مهره شطرنجی مناسب شطرنج هست؟

به طور کلی مهره های شطرنج موجود در بازار ایران بیشتر چوبی بوده اما جنس های مختلفی از مهره شطرنج در فروشگاه تخصصی کلبه تخته نرد موجود میباشد از جمله

۱ . مهره شطرنج چوبی که در سایز ها و ابعاد مختلفی میباشد و با توجه به سایز شطرنج انتخاب میشود . مهره های شطرنج از چوب های جنگلی . راش و گردو ساخته میشود.

۲ . مهره شطرنج برنجی نشکن یکی از خاص ترین و با کیفیت ترین مهره شطرنج های فروشگاه میباشد که هم از نظر کیفیت و هم زیبایی واقعا بی نظیر و تک بوده است .

۳. مهره شطرنج پلی استر که در طرح های جنگ های عثمانی و مغول طراحی شده و بیشتر مناسب دکوری د زیبایی بصری بوده است.

  1. مهره های شطرنج از جنس abs نشکن که از نظر وزن و ابعاد مطابق استاندارد های فدراسیونی بوده است .

 

دیدگاهتان را بنویسید